Summa sidvisningar

fredag 10 mars 2017

Arbetsuppgift i Samhällskunskap 2: Statsskick i olika länder

Arbetsuppgift i Samhällskunskap 2:
Statsskick i olika länder

Nu ska vi under tre veckor arbeta med statsskick i några utvalda länder. Ni ska lära er om olika former av statsskick i världen och få en förståelse för varför demokratin inte ser likadan ut överallt genom att först individuellt studera ett land och sedan överföra era nyförvärvade kunskaper till de andra i gruppen. Kunskaperna ska ge oss möjlighet att kunna diskutera konsekvenser, fördelar och nackdelar med respektive statsskick.


Mål

Läroplanens mål

·        Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
·        Analysera samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
·        Uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
·        Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet,
·        Reflektera över demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser.

Konkretisering av mål

·        Ni ska få kunskaper om olika former av statsskick i världen; deras beståndsdelar, hur dessa fungerar och vilken roll individen har i förhållande till dessa.
·        Ni ska med relevanta samhällsvetenskapliga begrepp kunna beskriva och analysera likheter och skillnader inom olika statsskick i världen.
·        Ni ska kunna argumentera för fördelar och nackdelar med respektive statsskick.
·        Ni ska söka information om respektive lands statsskick från olika källor och kunna värdera deras relevans och trovärdighet

 


Uppgiftsbeskrivning:

Arbetet skall inlämnas i form av en uppsats med minst tre källor därav minst en bok!

I arbetet skall du redogöra för:
·        Landets statschef: ”Val”, Rättigheter, Skyldigheter
·        Landets parlament: ”Val”, Rättigheter, Skyldigheter
·        Landets regering: ”Val”, Rättigheter, Skyldigheter
·        Landets rättsväsende: ”Val”, Rättigheter, Skyldigheter

Era valda länder:

Emma                         Storbritannien
Johanna                      Island
Pontus                        Turkiet
Theodor                     Mongoliet
Tim
Ymer                          Tyskland

Tidsramar:

Arbetet skall publiceras på bloggen senast söndagen 26 mars. Veckan därpå ska vi ha seminarier kring era arbeten.

Glöm inte att ha litteraturförteckning längst back på arbetet!

Bedömning

Bedömningen kommer att utgå från elevens uppvisade
·        förmåga att kunna använda sig av relevanta begrepp skriftligt och/eller muntligt.
·        förmåga att beskriva olika statsskick; deras beståndsdelar hur dessa fungerar och vilken roll individen har i förhållande till dessa
·        förmåga att analysera olika statsskick; deras beståndsdelar hur dessa fungerar och vilken roll individen har i förhållande till dessa
·        förmåga att kunna argumentera för fördelar och nackdelar med respektive statsskick utifrån ett demokratiskt perspektiv
·        förmåga att aktivt delta i seminarier kring olika länders statsskick och komma med givande och berikande synpunkter.

Bedömningen kommer att vara mellan F och A.


Bra hemsidor genom vklass (Lärresurser):
-         NE
-         Landguiden
-         Utrikespolitiska institutionen
-         Mediaarkivet (artiklar om aktuella förändringar)
-         Länsskafferiet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar