Arbetsuppgift i Samhällskunskap 2:
Statsskick i olika länder
Nu ska vi under tre veckor arbeta med
statsskick i några utvalda länder. Ni ska lära er om olika former av statsskick i världen och få
en förståelse för varför demokratin inte ser likadan ut överallt genom att
först individuellt studera ett land och sedan överföra era nyförvärvade
kunskaper till de andra i gruppen. Kunskaperna ska ge oss möjlighet att kunna
diskutera konsekvenser, fördelar och nackdelar med respektive statsskick.
Mål
Läroplanens mål
·
Reflektera över hur
individer och samhällen formas, förändras och samverkar,
·
Analysera
samhällsstrukturer med hjälp av samhällsvetenskapliga begrepp och modeller,
·
Uttrycka och värdera
olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera
utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv,
·
Söka information om
samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och
trovärdighet,
·
Reflektera över demokratiska värden, principer, arbetssätt
och beslutsprocesser.
Konkretisering av mål
·
Ni ska få kunskaper om olika former av
statsskick i världen; deras beståndsdelar, hur dessa fungerar och vilken roll
individen har i förhållande till dessa.
·
Ni ska med relevanta samhällsvetenskapliga
begrepp kunna beskriva och analysera likheter och skillnader inom olika
statsskick i världen.
·
Ni ska kunna argumentera för fördelar och nackdelar
med respektive statsskick.
·
Ni ska söka information om respektive lands
statsskick från olika källor och kunna värdera deras relevans och trovärdighet
Uppgiftsbeskrivning:
Arbetet skall
inlämnas i form av en uppsats med minst tre källor därav minst en bok!
I arbetet skall
du redogöra för:
·
Landets statschef: ”Val”, Rättigheter,
Skyldigheter
·
Landets parlament: ”Val”, Rättigheter,
Skyldigheter
·
Landets regering: ”Val”, Rättigheter,
Skyldigheter
·
Landets rättsväsende: ”Val”, Rättigheter,
Skyldigheter
Era valda länder:
Emma Storbritannien
Johanna Island
Pontus Turkiet
Theodor Mongoliet
Tim
Ymer Tyskland
Tidsramar:
Arbetet skall
publiceras på bloggen senast söndagen 26 mars. Veckan därpå ska vi ha
seminarier kring era arbeten.
Glöm inte att ha
litteraturförteckning längst back på arbetet!
Bedömning
Bedömningen kommer att utgå från elevens uppvisade
·
förmåga att kunna använda sig av relevanta begrepp skriftligt och/eller muntligt.
·
förmåga att beskriva olika
statsskick; deras beståndsdelar hur dessa fungerar och vilken roll individen
har i förhållande till dessa
·
förmåga att analysera olika
statsskick; deras beståndsdelar hur dessa fungerar och vilken roll individen
har i förhållande till dessa
·
förmåga att kunna argumentera
för fördelar och nackdelar med respektive statsskick utifrån ett demokratiskt
perspektiv
·
förmåga att aktivt delta i seminarier kring olika länders statsskick
och komma med givande och berikande synpunkter.
Bedömningen kommer att vara mellan F och
A.
Bra hemsidor genom
vklass (Lärresurser):
-
NE
-
Landguiden
-
Utrikespolitiska institutionen
-
Mediaarkivet (artiklar om aktuella förändringar)
-
Länsskafferiet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar